Thursday, February 26, 2015

Πρόσωπα & Προσωπεία

ΞΕΧΩΡΙΖΟΥΝ. Φανατισμένοι (που έχει διαφορά από το «φανατικοί»)  οπαδοί των ελληνικών και κυπριακών ποδοσφαιρικών ομάδων, όλων των αποχρώσεων, γένους αρσενικού ως επί το πλείστον – σαν τη μύγα μες το γάλα, και μόνο που θα ανοίξουν το στόμα τους να που την άποψή (;) τους σε μια ραδιοφωνική εκπομπή, ή να την γράψουν ως comment σε κάποιο site. Δεν είναι απλώς χαμηλό το μορφωτικό τους επίπεδο – υπάρχουν πολλοί άνθρωποι που δεν ξέρουν γράμματα, αλλά έχουν ήθος και αξιοπρέπεια – αλλά είναι τόσο επιφανειακά ποταπό που δεν χωρεί καμία αμφιβολία ότι αυτοί οι τύποι, όταν βρεθούν σε αγέλη, πολύ εύκολα θα μετατραπούν σε όντα μιας άλλης, χυδαίας εξουσίας. Κάποτε, πίστευα και εγώ ότι η αιτία της χουλιγκανικής βίας εδράζεται σε κοινωνική περιθωριοποίηση των ατόμων αυτών. Δεν είμαι σίγουρος πια. Ευκολότερα οδηγούμαι σε αυτό που οι παλιότεροι ονόμαζαν «ανατροφή», και που παραπέμπει σχεδόν αποκλειστικά στο σπίτι. Και πάλι όμως, αυτή η «ανατροφή» δεν έχει καμία σχέση με οικονομικούς παράγοντες. Ρίξτε μια ματιά στους ποδοσφαιρικούς παράγοντες στην Ελλάδα. Διαχρονικά. Οι πλείστοι πήγαν στα καλύτερα ίσως σχολεία, και σπούδασαν σε ονομαστά πανεπιστήμια. Και βεβαίως, κολυμπάνε μέσα στο χρήμα. Όμως, προσέξτε τους καλά. Δεν είναι φως-φανάρι ότι η ανατροφή τους παραπέμπει σε βούρκο; ( Φωτογραφία που δημοσιεύουμε μιλάει μόνη της).

ΑΠΕΔΕΙΞΕ. Lady Gaga, 28, κατά κόσμον Στεφανί Τζοάν Αντζελίνα Τζερμανότα, διάσημη Αμερικανίδα ποπ τραγουδίστρια – ότι είναι καλλιτέχνιδα μεγάλης εμβέλειας και με φωνή που δεν βρίσκεις εύκολα σήμερα. Βγαίνοντας από το καλούπι της εκκεντρικής ποπ ντίβας – που και σε αυτό μια χαρά είναι – ανέβηκε στη σκηνή του θεάτρου την Κυριακή κατά την απονομή των βραβείων Όσκαρ και, με μια ανυπέρβλητη ερμηνεία επιλογών τραγουδιών από το μιούζικαλ The Sound of Music (Μελωδία της Ευτυχίας), άφησε όλους με ανοικτό το στόμα, και πρώτα απο’ όλα την μεγάλη Τζούλι Άντρους, που το όνομά της είναι άμεσα συνδεδεμένο πια με τον αξέχαστο ρόλο της μοναχής Μαρία στο αριστούργημα των Ρότζερς και Χάμερστην. Οι παραγωγοί της μεγάλης βραδιάς των Όσκαρ, Νηλ Μέρον και Κρέϊγκ Ζάνταν, αποκάλυψαν στην ιστοσελίδα www.etonline.com, ότι η Lady Gaga έκανε πρόβες κάθε μέρα, επί έξη μήνες, με ειδικό εκπαιδευτή φωνητικής, προκειμένου να πετύχει το απίθανο αποτέλεσμα που όλοι απολαύσαμε την Κυριακή, και μπορούμε να απολαύσουμε ξανά εδώ: www.youtube.com/watch?v=m5tpec1Y78c

ΑΠΕΒΙΩΣΕ. Κέντζι Εκουάν, 85, Ιάπωνας βιομηχανικός σχεδιαστής, από τους πιο διάσημους στον κόσμο – την Κυριακή 8 Φεβρουαρίου από καρδιακή ανεπάρκεια στο Τόκιο. Ίσως το πιο αντιπροσωπευτικό και παγκοσμίως γνωστό δημιούργημά του ήταν το μπουκάλι με τη soy sauce της μάρκας Kikkoman, με το εκλεπτυσμένο καμπυλωτό σχέδιο σε σχήμα δακρύου, και το καινοτόμο καπάκι που δεν στάζει ούτε σταγόνα επιπλέον. Εργάστηκε επί τρία χρόνια, δημιουργώντας 300 πρωτότυπα δείγματα, προτού καταλήξει στο τελικό σχέδιο, αποδεικνύοντας ότι μόνο με σκληρή δουλειά πετυχαίνει κάποιος άριστο αποτέλεσμα. Εκτός από αυτό, ο Εκουάν σχεδίασε μοτοσικλέτες της εταιρείας Yamaha, και τρένα υψηλής ταχύτητας. Έπειτα από τη συμφορά του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου στη χώρα του, χάνοντας στη γενέτειρά του Χιροσίμα σχεδόν όλη την οικογένειά του από την ρήψη της ατομικής βόμβας, ο Εκουάν, «αντιμέτωπος με το τίποτα», όπως είπε πριν μερικά χρόνια στους New York Times, αισθάνθηκε «αμέτρητη νοσταλγία για τον ανθρώπινο πολιτισμό», και την ανάγκη να αφοσιώσει τη ζωή του» σε κάτι που θα μπορούσα να κοιτάζω και να αγγίζω». Τα αντικείμενα, έλεγε, έχουν κι αυτά τον δικό τους κόσμο. «Όταν τα κατασκευάζεις, τα εμποτίζεις με τη δική τους ψυχή».

(*) Από την ομώνυμη στήλη στην εφημερίδα "Φιλελεύθερος" της Κύπρου

No comments:

Post a Comment

Ο Νορβηγός ζογκλέρ*

  Στο τρένο, Παρασκευή κατά τις 11.30 το πρωί, από Κηφισιά-Μοναστηράκι. Ως το Ηράκλειο είχε γεμίσει το βαγόνι μας. «Ποιοι είμαστε;», θα αναρ...