Friday, May 10, 2013

ΑΠΕΡΓΙΑ ΣΤΙΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ; ΜΙΑ ΑΝΗΘΙΚΗ ΠΡΑΞΗ!



Του
Λευτέρη Κουσούλη*


Η επιλογή των καθηγητών της Μέσης Εκπαίδευσης να προχωρήσουν σε απεργία μέσα στις Πανελλαδικές Εξετάσεις, δεν είναι απλώς ένας πολιτικός και συνδικαλιστικός παραλογισμός. Είναι μια ανήθικη πράξη.

Αν δούμε την πολιτική και συνδικαλιστική δράση σαν ανάπτυξη ισχύος, η επιλογή του αντιπάλου – δηλαδή των μαθητών – εκ μέρους των καθηγητών, αποτελεί ένα παράδειγμα στάσης, που βρίσκεται στον αντίποδα κάθε κοινωνικού και ηθικού κανόνα της δημοκρατικής συνύπαρξης.

Σε μια θεμελιώδη αξιολόγηση θέσεων και ρόλων, οι δάσκαλοι και οι καθηγητές, βρίσκονται, στα δικά μου μάτια, στην πρώτη γραμμή. Για αυτό και όλοι μας, υπό το πρίσμα αυτό, πρέπει να είμαστε δίπλα στους δασκάλους και τους καθηγητές.

Τις τελευταίες δεκαετίες, ο τρόπος που λειτούργησε το μόρφωμα εξουσίας φεουδαρχικού τύπου, αυτό που συνηθίζουμε να ονομάζουμε «πολιτικό σύστημα», οδήγησε και αποδέχτηκε την ανατροπή των ιεραρχήσεων. Το πρώτο έγινε δεύτερο. Και το σημαντικό έγινε ασήμαντο. Όποιος διέθετε ισχύ, πετύχαινε την αρπαγή πόρων από την κοινωνία. Έτσι, μια εργαζόμενη σε ΔΕΚΟ, αμειβόταν και αμείβεται πολύ καλύτερα από τη δασκάλα και την καθηγήτρια των παιδιών της. Ο συμβιβασμός αυτός, συμβιβασμός κατάπτωσης για μια κοινωνία, παρέσυρε τους δασκάλους και τους καθηγητές, τη θέση τους και το ρόλο τους. Και μαζί το δημόσιο σχολείο.

Οι δάσκαλοι και οι καθηγητές πρέπει να ξαναβρούν τη θέση που τους αξίζει. Και πρέπει στις ιεραρχήσεις μας να κατέχουν την πρώτη θέση. Με αντίστοιχη συμβολική και υλική ανταμοιβή. Την ώρα που η μάχη πρέπει να δοθεί με όλα τα μέσα για την υπεράσπιση του δημόσιου σχολείου, η επιλογή των καθηγητών να απεργήσουν μέσα στις εξετάσεις, αποτελεί ένα αρνητικό παράδειγμα.  Έχουν και οι ίδιοι, προφανώς, αφομοιωθεί από τον τρόπο που τους αντιμετώπισε μέχρι τώρα το λεγόμενο «σύστημα» και έχουν προσχωρήσει σε μια ανήθικη αντίληψη για την πολιτική και συνδικαλιστική δράση. Έχουν οι καθηγητές όλο το χρόνο μπροστά τους να δώσουν τις μάχες, ώστε και το δημόσιο σχολείο να γίνει χώρος πραγματικής γνώσης και τη δική τους θέση, όπως δικαιούνται, να βελτιώσουν.

Γι’ αυτό, όχι απεργία στις εξετάσεις.

Υ.Γ. Έχω εργαστεί αρκετά χρόνια ως ωρομίσθιος καθηγητής. Έχω μια μικρή γνώση και εμπειρία για τη σχέση καθηγητή και μαθητή, για την ιερότητα αυτής της σχέσης. Για αυτό, ακόμη μια φορά: όχι απεργία στις εξετάσεις.
* Ο Λευτερης Κουσουλης ειναι πολιτικός επιστήμονας. Το άρθρο του αυτό δημοσιεύεται και στην ιστοσελίδα του www.lefteriskoousoulis.gr.

 

8 comments:

  1. Κύριε Κούσουλη σεβαστή ή άποψη σας καί που σε ορισμένα σημεία συμφωνώ σε περισσότερα διαφωνώ , έχω όμως την απορία πώς ενώ αναφέρετε σαν " ανήθικη πράξη " την απεργία των εκπαιδευτικών δεν αναφέρετε ούτε λέξη !!! για την επίταξη που ή τρικομματική κυβέρνηση αποφάσισε εναντίον τών λειτουργών της μέσης εκπαίδευσης βασιζόμενη σε ισχυρισμούς που αντίκεινται παντελώς στο σύνταγμα καί μάλιστα την ώρα που δεν είχε κάν αποφασισθεί άν θα γίνει απεργία ή όχι ! καί επειδή εγώ μπορεί να μην είμαι αντικειμενικός για εσάς να σας παραπέμψω στον Στέφανο Μάνο γνωστό μέντορα του νεοφιλελευθερισμού που για το ζήτημα της επίταξης είπε ότι αυτά γίνωνται μόνο σε φασιστικά καί κομμουνιστικά καθεστώτα καί αναρωτιέται μετά απο αυτή την απόφαση πώς ή τρικομματική κυβέρνηση θα αντιμετωπίσει κατάμουτρα την Χρυσή Αυγή !!!

    Ευχαριστώ.
    Αγγελίδης Θεόδωρος

    ReplyDelete
  2. Αγαπητέ Θόδωρε καλημέρα, μόλις διάβασα το σχόλιό σου και σε ευχαριστώ για την επικοινωνία. Το κείμενό μου, στο οποίο αναφέρεσαι, είναι πράγματι αποσπασματικό. Δεν κάνω καμιά αναφορά στη διαδικασία της επίταξης. Συμφωνώ με τα ζητήματα που θέτεις. Κατά τη δική μου γνώμη, για τη συνδικαλιστική δράση υπάρχει πάντοτε κάτι υπέρτερο και για το οποίο αυτή συχνά αδιαφορεί. Μια συνδικαλιστική οργάνωση δεν είναι κυβέρνηση. Οφείλει να ζυγίζει τα αγαθά και να ενεργεί χωρίς να ξεχνάει ότι τα μέσα δεν είναι ποτέ ανεξάρτητα από τους σκοπούς. Αυτό ήθελα κυρίως να επισημάνω.

    Λευτέρης Κουσούλης

    ReplyDelete
  3. Κύριε Αγγελίδη,

    Σε απάντησή μου σε σχόλιό σας στην ανάρτηση "Ούτε ούνα φάτσα..." του Απριλίου, σας πρότεινα να κρίνετε με αυστηρότητα τον ΣΥΡΙΖΑ που είναι δικαίωμά σας να υποστηρίζετε μεν, αλλά να μην υπερασπίζεστε άκριτα ό, τι λένε.
    Ο κ. Κουσούλης χαρακτήρισε "ανήθικη" την απεργία που άφησαν να εννοηθεί οι συνδικαλιστές ότι θα γινόταν. Και γιατί να πιστέψει κανείς ότι δεν θα συμβεί όταν τα προηγούμενα χρόνια γινόταν έτσι κατά σύστημα ; Και η επίταξη πρόλαβε την απεργία, γιατί - ορθώς - δεν υπάρχει άλλο καιρός για χάσιμο.
    Καλό θα ήταν να μην φτάσουμε εκεί, αλλά που χρόνος για διαπραγμάτευση ;
    Ο κ. Κουσούλης αναγνωρίζει ότι πρέπει να αναγνωρισθεί η προσφορά του εκπαιδευτικού, αλλά παράλληλα οι καθηγητές να συμβάλουν στην αποκατάσταση της ιερής σχέσης καθηγητή-μαθητή, που - επιτρέψτέ μου - έχει τρωθεί με ευθύνη των καθηγητών και όχι των μαθητών.
    ΚΜ

    ReplyDelete
    Replies
    1. Κατ' αρχάς ό Κος Κουσούλης απάντησε στο σχόλιο μου οπότε το να μου λέτε καί να επαναλαμβάνετε καί εσείς τα λεγόμενα του είναι τουλάχιστον περιττό !

      Όσο για την απεργία κατά την διάρκεια των εξετάσεων ήμουνα εξ' αρχής αντίθετος ! αυτό για το " να μην υπερασπίζεστε άκριτα ό, τι λένε. "

      Τό σύνταγμα απ' όσο γνωρίζω δεν περιλαμβάνει σαν λόγους επίταξης & επιστράτευσης εργαζομένων τους λόγους που επικαλέσθηκε ή κυβέρνηση για να το πράξει , εκτός άν εσείς γνωρίζετε κάτι περισσότερο απο τον Κο Στέφανο Μάνο για παράδειγμα που αντετάχθει καί αυτός στην επίταξη ! όπως ήδη αναφέρω .

      Σ' ένα σύστημα εκπαιδευτικό όπως της πατρίδας μας που με τα συνεχή ράβε - ξύλωνε κάθε χρόνο αλλάζουν τα δεδομένα πολλοί είναι οί υπεύθυνοι καί σίγουρα καί κάποιοι , καί όχι όλοι , απο τους καθηγητές φέρουν μεγάλο μερίδιο ευθύνης δεν είναι όμως αυτοί που κυβερνούν καί αποφασίζουν .

      Αγγελίδης Θεόδωρος

      Delete
  4. Σας ζητώ συγγνώμη αν σας κούρασα κύριε Αγγελίδη.

    Όσον αφορά στην αναφορά σας - πάλι - στον κ. Μάνο και στην επίταξη, θα πω μόνο ότι αυτή είναι μια πολιτική τοποθέτηση και που είχαν και οι νυν κυβερνώντες όταν ήταν στην αντιπολίτευση και που σύσσωμη και η υπόλοιπη αντιπολίτευση υιοθέτησε επίσης τώρα ! Ωστόσο, δεν γνωρίζω αν η απόφαση αυτή έχει κριθεί για την συνταγματικότητά της, οπότε δεν είμαι απόλυτος επ' αυτού.
    Αν η επίταξη είναι αντισυνταγματική, η κυβέρνηση θα κριθεί για αυτό.
    Όμως, θα ευχόμουν η όποια ανταλλαγή απόψεων ΕΔΩ να γίνεται ΕΠΙ ΤΗΣ ΟΥΣΙΑΣ ΚΑΙ ΚΥΡΙΩΣ ΤΟΥ ΗΘΟΥΣ τελικά στις κοινωνικές και οικονομικές διεκδικήσεις. Και νομίζω αυτό είναι και το πνεύμα του κ. Κουσούλη. Αυτό εξέλιπε τις τελευταίες δεκαετίες και δεν διστάζει μια κοινωνική ή επαγγελματική ομάδα - στο βωμό της διεκδίκησης - να φθάνει στα άκρα, ακόμη και στα όρια ή και στην εγκληματική δράση κατά των υπόλοιπων. Τέτοια παραδείγματα υπάρχουν δυστυχώς πολλά τα τελευταία χρόνια και δεν χρειάζεται να σας κουράσω. Αν λοιπόν δεν υπήρχε καν η απειλή της απεργίας εν μέσω εξετάσεων από πλευράς καθηγητών, δεν θα φθάναμε στην ενδεχομένως αντισυνταγματική λύση.
    Καλό σας απόγευμα.
    ΚΜ

    ReplyDelete
  5. Θα ήθελα να συμπληρώσω ότι η συνταγματικότητα ή μη είναι κάτι που κρίνεται σε πολύ υψηλό επίπεδο από τα αρμόδια δικαστήρια. Έχω και εγώ όμως έναν προβληματισμό για την συνταγματικότητα κάποιων απεργιών που γίνονται κυρίως από υπηρεσίες του Δημοσίου.
    Στην συγκεκριμμένη δηλαδή περίπτωση, είναι συνταγματικό και δεν είναι καταχρηστικό να επιφέρει η απεργία μια τόσο μεγάλη αναστάτωση στα παιδιά, σε μια εξαιρετικά κρίσιμη ηλικία για την εξέλιξή τους ; Eνώ το Σύνταγμα προβλέπει την απρόσκοπτη προαγωγή και σεβασμό της προσωπικότητας κάθε πολίτη ; Και που βάζει επίσης σε σκληρή δοκιμασία και τις οικογένειές τους ; Υπάρχουν αυτά με μια τέτοια απεργία ; Η απεργία αυτή είναι σαν των οδηγών λεωφορείων ή των υπαλλήλων καθαριότητας ;
    Αν λοιπόν αυτά τα ζητήματα τα κρίνουμε ως προς την συνταγματικότητά τους και όχι με την ηθική τους προσέγγιση, θα πρότεινα και θα ζητούσα - αν αυτό δεν είναι σαφές στο Σύνταγμα - να τεθεί ως θέμα στην επικείμενη αναθεώρηση για αλλαγή. Γιατί αλλιώς, είναι σαν να λέμε - κατ' αναλογία - ότι ότι ενώ μας επιτίθενται π.χ. σε κάποιο μας νησί, οι Ένοπλες Δυνάμεις θα έλεγαν - ακριβώς εκείνη την στιγμή ! - ότι δεν πολεμούν γιατί τους περιέκοψαν τους μισθούς !

    ΚΜ

    ReplyDelete
    Replies
    1. Καί εγώ θα ήθελα να συμπληρώσω ότι το σύνταγμα διαφέρει απο τους απλούς νόμους γιατί ακριβώς είναι ,ή τουλάχιστον οφείλει να είναι , σταθερό απέναντι στην ρευστότητα τών απλών νόμων , τελικά απεργία βέβαια ώς γνωστόν δεν έγινε ούτε εξαγγέλθηκε επίσημα απο την Ο.Λ.Μ.Ε. καί απλά αυτή την στιγμή ή ΣΥΝ.ΕΚ.( ή παράταξη τών λειτουργών μέσης εκπαίδευσης που στηρίζεται απο τον ΣΥ.ΡΙΖ.Α. )επειδή , άν καί μειοψηφία , απο κοινού με Δ.Α.Κ.Ε. & ΠΑ.Σ.Κ.Ε. δεν αποφάσισαν την απεργία δέχεται τό ανάθεμα τών καθηγητών λόγω καί της μη ξεκάθαρης θέσης του ΣΥ.ΡΙΖ.Α. επι του θέματος ! όσο για την δοκιμασία τών μαθητών και των οικογενειών τους για το συγκεκριμένο ζήτημα υπήρξε μάλλον ρητορική εν' αντιθέσει με την δοκιμαζόμενη παιδεία αυτή καθ' αυτή λόγω των επιλογών καί της παρούσας κυβέρνησης , για να μην πώ για την αντίδραση πολλών μαθητών που δήλωσαν ότι ή ψυχική τους ηρεμία καί διάθεση απειλείται κύρια απο την κυβέρνηση καί όχι απο τον αγώνα τών καθηγητών !

      Καλό σας βράδυ.
      ΘΑ ( αφού προτιμάτε μόνο τ'αρχικά ! )

      Υ.Γ.Δεν με κουράζει ή κουβέντα καί μαζί σας αρκεί να είναι καλοπροαίρετη !

      Delete
    2. Κύριε Αγγελίδη, περιορίζομαι να γράψω ότι και μόνο η αναφορά σας σε Ο.Λ.Μ.Ε-Σ.Υ.Ν.Ε.Κ.-ΣΥ.ΡΙΖ.Α.-Δ.ΑΚ.Ε.-ΠΑ.Σ.Κ.Ε. και τους μεταξύ των συσχετισμούς, δείχνει ότι εξακολουθείτε να προσεγγίζετε το θέμα τεχνικά. Προσπάθησα να σας πω ότι το θέμα δεν είναι τεχνικό αλλά απέτυχα. Αυτό φαίνεται επιπρόσθετα και από την αμφισβήτηση της καλής μου προαίρεσης στο τέλος του σχολίου σας. Άρα, δεν υπάρχει λόγος να συνεχίσουμε, εξέλιπε η βασική αρχή για να υπάρχει ανταλλαγή απόψεων, εσείς ΔΕΝ ΘΕΛΕΤΕ ΝΑ ΑΚΟΥΣΕΤΕ ΚΑΙ ΝΑ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΤΕΙΤΕ ΤΗΝ ΑΛΛΗ ΑΠΟΨΗ. Και ακολουθείτε τον εύκολο δρόμο που ακολουθεί η συμπαθής τάξη των πολιτικών που όταν δεν έχει επιχειρήματα, "καταγγέλλει" την κακή προαίρεση των διαφωνούντων και - έτσι - (θεωρεί ότι) καθαρίζει αφενός με την συνείδησή της αλλά - ταυτόχρονα - ΑΛΙΕΥΕΙ ΠΟΛΙΤΙΚΟΥΣ ΠΕΛΑΤΕΣ ΔΗΛΗΤΗΡΙΑΖΟΝΤΑΣ ΤΙΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΚΑΙ ΕΓΚΑΘΙΣΤΩΝΤΑΣ ΕΝΑ ΚΛΙΜΑ ΑΝΤΙΠΑΛΟΤΗΤΑΣ ΜΕ ΤΟΝ ΔΙΠΛΑΝΟ ΜΑΣ ΠΟΥ ΔΙΑΦΩΝΕΙ. Και εγώ δεν θα μπω σε αυτό το τριπάκι, το οποίο δριμύτατα καταλογίζω στους ανεπαρκείς πολιτικούς ότι ΜΕ ΠΡΟΣΒΑΛΛΕΙ ΣΑΝ ΠΟΛΙΤΗ.

      Όσον αφορά την αναφορά σας στα αρχικά αντί πλήρους ονοματεπώνυμου, πολύ εύκολα θα μπορούσα να βάλω ένα ονοματεπώνυμο και να σας ικανοποιήσω. Αυτό θα άλλαζε σε τίποτε τα επιχειρήματά μου ; Θα είχαν άλλο βάρος τότε ; Θεωρείτε λοιπόν ότι η επωνυμία δίνει αφ' εαυτής και το άλλοθι φιλοξενίας στα πρωϊνο-μεσημεριανάδικα των απόψεων κάθε πικραμένου που θέλει να αυτοπροβληθεί (προσοχή : μην παρεξηγηθώ ότι εννοώ ότι και σεις ανήκετε σε αυτή την κατηγορία) και φτάσαμε έτσι στο σημείο να ακούμε κάθε ασυναρτησία ή προέχει η επιχειρηματολογία ;

      Σας ευχαριστώ για την ανταλλαγή απόψεων που είχαμε. Προσωπικά δεν θα σας κουράσω άλλο.

      ΚΜ

      Υ.Γ. Η αιτία που μπήκα σήμερα στην συγκεκριμένη ανάρτηση - αλλά βρήκα το παραπάνω σχόλιο και προέταξα την απάντησή μου - ήταν να μνημονεύσω ότι ο κ. Κουσούλης δημοσιεύει σήμερα στο "ΒΗΜΑ" ένα λιτό αλλά μεστότατο κείμενο για το εάν το "έχουμε χούντα" - που συχνά/πυκνά διάφοροι "καταπιεσμένοι" εκστομίζουν -οδηγεί τελικά σε εκφυλισμό της έννοιάς της και λανθασμένη αξιολόγηση της δημοκρατίας.
      Σημειώνω ότι τον κ. Κουσούλη δεν τον γνώριζα πριν διαβάσω το κείμενό του που αναρτήθηκε σε αυτό το blog για την απεργία των εκπαιδευτικών.

      Delete

Έκλαιγα όλη νύχτα!...

  ΜΙΚΡΗ ΙΣΤΟΡΙΑ: Από έναν δάσκαλο, που πριν από αρκετούς μήνες μου έστειλε ένα μέϊλ.   Δεν θέλω να πω το όνομά του, γιατί ζούμε μέρες αδ...