Sunday, February 24, 2013

ΕΓΩ, Ο ΗΛΙΘΙΟΣ ΙΔΙΟΚΤΗΤΗΣ!...

Ν' αγοράσω σπίτι,  ή να ενοικιάσω;
 
 
 
Μου ήρθε μεσω μέιλ. Φαντάζομαι ότι θα το έλαβαν κι άλλοι. Με κέντρισε το ερώτημα που έχω στον τίτλο αυτού του post: Τελικά, συμφέρει να αγοράζεις σπίτι, ή να ενοικιάζεις; Αρκετά χρόνια πριν, και προτού προχωρήσω και εγω στην αγορά σπιτιού, το οποίο ακόμα προσπαθώ να αποπληρώσω, ένα καλός φίλος, chartered accountant και partner σε μεγάλη ελεγκτική εταιρεία στο Λονδίνο, μου έλεγε ότι εκείνος εκ πεποιθήσεως είναι εναντίον της αγοράς. Πρώτον, διότι του αρέσει να αλλάζει σπίτια, δεύτερον γιατί δεν θέλει να έχει σκοτούρες με συντήρηση και επιδιορθώσεις, και τρίτον "επειδή δεν συμφέρει". Μου έβαλε, μάλιστα, κάτω τα νούμερα, που βεβαίως δεν συγκρατώ ως σήμερα. Η ουσία, όμως, είναι ότι εάν δεν το αγοράσεις το σπίτι, όπως έκαναν πολλοί τότε, στη χρυσή δεκαετία του ΄80 στο Λονδίνο, και να το πουλήσεις αμέσως ή λίγο μετα και να βγάλει ένα γρήγορο και εύκολο κέρδος, στο τέλος θάσαι χαμένος. Καλά, τον είχα ρωτήσει, δεν θα έχω ένα σημαντικό περιουσιακό στοιχείο, να το ενοικιάζω σε κάποιον ώστε το ενοίκιο να πληρώνει το στεγαστικό μου, να το έχω και για τις σπουδές του παιδιού μου, και στο τέλος να του το αφήσω κιόλας κληρονομιά; Και πάλι ο φίλος μου είχε βγάλει το μπλοκάκι του, έκανε κάποιους υπολογισμούς, από τους οποίους το ρεζουμέ ηταν: εάν αυτά τα χρήματα που θα δώσεις προκαταβολή να πάρεις το σπίτι, και στη συνέχεια για να πληρώνεις τις δόσεις του στεγαστικού δανείου, τα επένδυες σε έναν έντοκο λογαριασμό στο όνομα του γιού σου, στο τέλος της ημέρας θα δεις οτι θα του άφηνες πολύ περισσότερα χρήματα στη τράπεζα απ' όσα θα μπορούσε ποτέ να του αποφέρει η πώληση ενός σπιτιού που, το πιθανότερο, (επειδή δεν μιλάμε και για κανένα παλάτι στο Κένζινγκτον η στο Χάμστεντ), δεν θα σου απέφερε και κάποια φοβερή τιμή.
 
Λοιπόν, αυτήν την ιστορία θυμηθηκα όταν έλαβα αυτό το μέιλ, που βεβαίως έχει και προσαρμογή στο σενάριο της κρίσης που βιώνουμε τώρα, και που όταν αγοράζαμε τα σπίτια μας βεβαίως δεν περνούσε κάν από το μυαλό μας ότι θα μπορουσαμε να φτάσουμε σ' αυτό το σημείο. Μια υποσημείωση μόνο: Το ξέρω ότι έχει "τρυπες" το σενάριο που περιγράφεται, αλλά αλήθειες τις λέει. Και πάνω σ' αυτές τις αλήθειες θα ήθελα να προβληματιστούμε λίγο...
 


 
 
Γεγονός
Εγώ (ιδιοκτήτης)
Ο γείτονας (ενοικιαστής)
2005 - Αποπεράτωση οικοδομής και εγκατάσταση ενοίκων.
Πλήρωσα 3000 για να βάλω τέντες στις βεράντες και τζάκι στο σαλόνι.
Απαίτησε από τον ιδιοκτήτη να βάλει τέντες και τζάκι, διαφορετικά δεν θα νοίκιαζε το σπίτι. Ο ιδιοκτήτης δέχθηκε και τα έβαλε. Ο ίδιος δεν πλήρωσε δεκάρα.
2005 - Πρώτος μήνας κατοίκησης
Ξεκίνησα να πληρώνω δόση στεγαστικού δανείου, ύψους 645 ?
Ξεκίνησε να πληρώνει ενοίκιο 500 ?
2007 - Ήρθε το κτηματολόγιο στην περιοχή μας.
Πλήρωσα κάποιο ποσό για να δηλώσω το διαμέρισμα, σύμφωνα με το νόμο. Το διαμέρισμα όμως το δήλωσε και η Eurobank και χρέωσε το ποσό σε βάρος μου, παρόλο που διαμαρτυρήθηκακαι ήταν παράνομο.
Δεν ασχολήθηκε - δεν πλήρωσε δεκάρα.
2008 - Άνοδος του επιτοκίου της ΕΚΤ στο 4,5 (αν θυμάμαι καλά)
Η δόση που πλήρωνα, έφτασε τα 750 ? μηνιαίως.
Σταθερό το ενοίκιο στα 500 ?.
2009 - Σημειώθηκε σοβαρή βλάβη στην πολυκατοικία.
Πλήρωσα το κομμάτι που μου αναλογούσε.
Δεν πλήρωσε δεκάρα, γιατί το κόστος επιβάρυνε τον ιδιοκτήτη του διαμερίσματος
2011 - Χαράτσι
Πλήρωσα, ως ηλίθιος.
Δεν πλήρωσε δεκάρα, γιατί πλήρωσε ο ιδιοκτήτης
2012 - Χαράτσι
Πληρώνω, ως ηλίθιος.
Δεν πληρώνει δεκάρα, γιατί πληρώνει ο ιδιοκτήτης
2012 - Μείωση στο επιτόκιο ΕΚΤ - ύφεση στην οικονομία
Η δόση μου έπεσε στα 610 ευρώ
Επαναδιαπραγματεύτηκε το ενοίκιο και το έριξε στα 450 ευρώ. Ο ιδιοκτήτης δεν θέλει να τον χάσει, γιατί πληρώνει πάντα στην ώρα του.
2012 - Θα ψηφιστούν νέα μέτρα, που θα επιβαρύνουν φορολογικά περισσότερο τα ακίνητα.
Θα πληρώσω, ως  ηλίθιος.
Στα παλιά του παπούτσια..
2012 - Χρωστάμε και οι δύο δανεικά και αγύριστα στις τράπεζες
Μου τηλεφωνούν και με απειλούν με κατάσχεση του σπιτιού, προκαλώντας μου άγχος.
Δεν έχει τίποτα στο όνομά του, οπότε .. στα παλιά του παπουτσια.
2013 - Βαθαίνει η ύφεση
Μετάνιωσα που πήρα στεγαστικό, γιατί ζορίζομαι και δεν μπορώ πλέον να πληρώνω τις δόσεις. Δεν μπορώ να πουλήσω το σπίτι με τίποτα, γιατί κανένας δεν αγοράζει.
Πιθανόν, θα μετακομίσει σε άλλο μικρότερο και φθηνότερο, ανάλογα με την τσέπη του.
...
...
...
2035 - Ολοκλήρωση αποπληρωμής στεγαστικού δανείου (λέμε τώρα)
Θα είμαι υπερήφανος ιδιοκτήτης ενός διαμερίσματος 30 ετών, που θα αρχίσει να ζητάει λεφτά για επισκευές και ανακαινίσεις. Φυσικά η εμπορική αξία του θα είναι πολύ μειωμένη.
Θα μετακομίσει στην απέναντι νεόδμητη πολυκατοικία και θα συνεχίσει να ζει σε ένα ολοκαίνουργιο σπίτι, το οποίο σχεδιαστικά και λειτουργικά δεν θα έχει καμιά σχέση με το παρωχημένο δικό μου, χωρίς να πληρώνει χαράτσια και λοιπές  ληστρικές επινοήσεις της κάθε κυβέρνησης.

No comments:

Post a Comment

Ο Νορβηγός ζογκλέρ*

  Στο τρένο, Παρασκευή κατά τις 11.30 το πρωί, από Κηφισιά-Μοναστηράκι. Ως το Ηράκλειο είχε γεμίσει το βαγόνι μας. «Ποιοι είμαστε;», θα αναρ...