Tuesday, November 2, 2010

Ο ύπουλος ρόλος των μίντια



Της Αρουντάτι Ρόϊ,

Δευτέρα 1 Νοεμβρίου 2010.
Νέο Δελχί.


Ένα πλήθος περίπου εκατό ανθρώπων έφτασε στο σπίτι μου στις 11 σημερα το πρωί (Κυριακή, 31 Οκτωβρίου 2010). Παραβίασαν τη καγκελόπορτα και μπήκαν μέσα στην αυλή, προβαίνοντας σε βανδαλισμούς. Φώναζαν συνθήματα εναντίον μου, με αφορμή τις απόψεις μου για το Κασμίρ, και απειλούσαν ότι θα μου δώσουν ένα «καλό μάθημα».

Τα βαν εξωτερικών μεταδόσεων των τηλεοπτικών καναλιών NDTV, Times Now και News24 ήταν ήδη στη θέση τους προσχηματικά για να καλύψουν το γεγονός «ζωντανά». Τα τηλεοπτικά ρεπορτάζ μετέδιδαν ότι το πλήθος αποτελείτο κυρίως από μέλη της Γυναικείας Πτέρυγας του BJP, που είναι το δεξιό Bharatiya Janata Party, ένα από τα 2 μεγαλύτερα κόμματα της Ινδίας μαζί με το Κόμμα του Κογκρέσου.

Όταν έφυγαν οι διαδηλωτές και τα τηλεοπτικά βάν, η αστυνομία μας συμβούλευσε να τους ειδοποιοήσουμε αμέσως στο μέλλον εάν βλέπαμε κάποιο τηλεοπτικό συνεργείο στη γειτονιά μας, γιατί αυτό, είπαν, είναι μία καλή ένδειξη ότι κάποια συμμορία θα ακολουθήσει. Τον περασμένο Ιούνιο, έπειτα από αναληθές ρεπορτάζ στις εφημερίδες από το Press Trust of India (που είναι το μεγαλύτερο Πρακτορείο Ειδήσεων της Χώρας), δύο άνδρες επάνω σε μοτοσικλέτες προσπάθησαν να πετροβολήσουν τα τζάμια του σπιτιού μου. Συνοδεύονταν και αυτοί από τηλεοπτικές κάμερες.

Ποια είναι, άραγε, ή φύση της συμφωνίας μεταξύ αυτών των τμημάτων των μίντια και των συμμοριών και εγκληματιών που αποζητούν την δημοσιότητα; Τα μέσα ενημέρωσης, που βρίσκονται «επί τόπου», εκ των προτέρων, έχουν, αναρωτιέμαι, κάποια εγγύηση ή διαβεβαίωση από τους ταραξίες ότι τα επεισόδια θα είναι μη βίαια; Και τι γίνεται, παρόλ’ αυτά, όταν υπάρχει παράνομη εισβολή σε ιδιωτικό χώρο (όπως συνέβη σήμερα), ή κάτι ακόμα χειρότερο; Καθίστανται, τότε, τα μίντια, εξάρτημα του εγκλήματος; Συνένοχα;

Το ερώτημα αυτό είναι πολύ σημαντικό, δεδομένου ότι μερικά τηλεοπτικά κανάλια, αλλά και εφημερίδες επίσης, έχουν μπει στη διαδικασία ανερυθρίαστα να υποκινούν τέτοιες συμμορίες να εκτονώνουν την οργή τους εναντίον μου.

Στην κούρσα του εντυπωσιασμού, η γραμμή μεταξύ της παρουσίασης πραγματικών ειδήσεων και της κατασκευής αυτών γίνεται όλο και πιο θαμπή. Σκοτίστηκαν τα μίντια εάν χρειαστεί να θυσιάσουν μερικούς ανθρώπους στον βωμό των μετρήσεων τηλεθέασης ή αναγνωσιμότητας.

Η Κυβέρνηση έχει αφήσει να εννοηθεί ότι δεν σκοπεύει να ασχοληθεί με την κατηγορία περί εξέγερσης που απευθύνθηκε εναντίον μου, αλλά και εναντίον άλλων ομιλητών, σε πρόσφατο σεμινάριο για τους Αζάντι στο Κασμίρ. Έτσι, η αποστολή της τιμωρίας μου για τις απόψεις μου, έχει αναληφθεί τώρα από τις ακροδεξιές συμμορίες που εισβάλουν στο σπίτι μου, με την ανοχή, αν όχι και την συμπαράσταση των μέσων ενημέρωσης.

Η Αρουντάτι Ρόι είναι Ινδή συγγραφέας. Το πιο γνωστό της βιβλίο ειναι το "Ο Θεός των Μικρών Πραγμάτων", για το οποίο κέρδισε το Βραβείο Μπούκερ το 1997. Ειναι, επίσης, ακτιβίστρια, με ιδιαίτερη δράση σε θέματα κοινωνικής δικαιοσύνης και οικονομικής ισότητας.

1 comment:

  1. χαρα στο κουράγιο της.. δύσκολη η ζωή σε θρησκευτικά πολιτεύματα.. και που να πάς.. εκεί που δεν είναι η θρησκία υπερφυσική.. είναι θρησκία το χρήμα.. :):)
    την καλημέρα μου :):)

    ReplyDelete

Ο Νορβηγός ζογκλέρ*

  Στο τρένο, Παρασκευή κατά τις 11.30 το πρωί, από Κηφισιά-Μοναστηράκι. Ως το Ηράκλειο είχε γεμίσει το βαγόνι μας. «Ποιοι είμαστε;», θα αναρ...